Wednesday, December 29, 2010

Genap 8 Bulan

Hari ni len sket dr hari2 yg len...babyku genap 8 bln n tibe2 terase nak search psl akar/bunga fatimah (aku skang dlm fasa cuak+bdebar2 pk psl bsalin)..ape tu? ramai gak rupenye yg xtau..tp x dinafikan ade gak yg dah tahu psl khasiat bunga ni. tq kpd mak yg bg bunga ni sekuntum kat aku + ofismet husband yg bg 1 plastik! bleh le sedekah beberapa kuntum kat kwn2 yg memerlukan =) 

Bunga ni x sama dgn kacip fatimah ye..sbb bunga ni cume leh tumbuh kat tanah suci Mekah je (based on ape yg dibaca di intenet)..biasenye org2 yg blk dari Mekah akan bli akar ni, bg kat anak2/menantu2 diorg..katenye memudahkan bersalin..insyaAllah..ade yg kata start kandungan 7bln da bleh minum air rendaman akar ni tp ade lak yg suh minum time da start rs sakit nak bersalin (org kata kalo minum awl sgt nnt trus nak bsalin, tp 'laluan' x bukak lg...bahaye gak takut baby lemas) so, aku rs better minum time da start rs skt...lupe lak nak ckp yg fungsi akar fatimah ni utk wat air selusuh..'selusuh'? aku pun x sure ape maknenye tp rasenye fungsi dia same mcm kena induce kot..perangsang utk bersalin maybe..memudahkan proses bersalin..then mak ade pesan, lps rendam akar tu, kalo kita tgk akar tu da kembang sgt2 dlm air means da smpai masa le tu nak bersalin...wahh, byk btol info yg aku dpt psl bunga ni..ada komen dr sorg minah ni, dia kata lps minum air akar ni, kejap je dia skt bersalin then 2 kali teran trus baby kuar..pehh, kalo la bersalin semudah tu...pape pun, aku hrp sgt dipermudahkan utk bersalin dan sumenye berjalan dgn lancar..insyaAllah

Cara untuk membuat air selusuh ini tersgtla mudah: rendamkan akar fatimah dalam air sehingga kuntumannya kembang lalu air tersebut diminum

akar siti fatimah

No comments:

Post a Comment