Wednesday, August 24, 2011

Udang Gulai Tempoyak Pn. Aliyah

resepi kegemaran Pn. Nuraliyah Sallehah sbb sng sgt nk masak katenye...isnin mggu lps rasenye aku bli udang ngan tempoyak kat Tesco, tp br hari ni dpt cuba..he he..tu pun stok udang tggl 7 ekor jek.. =p

menurut alia, bahan-bahannye same jek mcm bahan2 yg digunakan utk msk lemak cili api bezanya x perlu letak bwg putih & merah (sstgh masak lemak cili api langsung x guna bwg2 nih), santan lak diganti dgn tempoyak...jom tgk resepi (aku men agak2 jek, kalo ade terkurang / terlbey bhn2, mintak btolkan ye Pn. Alia =p )

Bahan-bahan:

10 - 15 ekor udang (aku ade 7 ekor jek..hehe)
3 cup (750 ml) air  (mengikut kepekatan ygdiingini)
8 biji cili padi (ditumbuk, mengikut kesesuaian / kepedasan yg
   diingini)
1.5 ibu jari kunyit hidup (ditumbuk)
1 batang serai (dititik)
1 helai daun kunyit (dihiris)
Segenggam / 150g tempoyak (mungkin kne kurangkan sket)
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa

Cara-cara:

1- Masukkan cili padi, serai, kunyit, daun kunyit, tempoyak & air ke dalam periuk, didihkan menggunakan api sederhana panas. 

2- Masukkan udang, garam & gula kemudian kacau sehingga udang masak (lbey kurang 2 minit). Tutup api dan gulai sedia utk dihidangkan.
aku bli tempoyak yg da siap pack kat Tesco (Pn. Aliyah buat sendiri tempoyak dia)

Saje memandai tambah kubis Cina...haha

Some facts about my Udang Gulai Tempoyak: 

- gulai aku yg sepatutnye rase masam manis, tp kurang manisnye n TERmasam sket...seb bek Mr. Rusyidi x brp biasa mkn gulai2 tempoyak ni, so dia just kata 'OK + bleh le ditelan'...haha (dia siap da backup dgg bege yg dimasak utk sahur semlm, in case gulai aku lgsung xleh diterima tekak...keji!  =p ) ...aku membuat kesimpulan bahawa lebihan tempoyak yg mbuatkan gulai aku terlbey masam...btol x alia? lps ni kalo nk masak lg gulai ni kne kurangkan sket kot tempoyak tu

-masa tgh taip post ni baru aku prasan yg aku lupe nk ltk daun kunyit dlm gulai aku!!! isk isk...

- aku saje memandai tambah kubis cina tu sbb aku mls nk masak sayur...satu hal lak nk sediakan bahan lain utk sayur, so aku mengambil jln mudah dgn mencampakkan shj kubis cina ke dlm gulai...ahahahaha...sng kan?

- pasni nak lbeykan sket gula...kasi manis sket gulai ni =D

tgh mendidih, sebelum udang dimasukkan

Udang Gulai Tempoyak versi Pn. Ily (ade kubis cina)

Sbg kesimpulan, ni 1st time 'berurusan' dgn tempoyak, standard la kan kalo TERmasam sket lauk...lgpun kan masak time puase (haha alasan!)  ..atleast RASAnye x mbuatkan aku trauma utk msk lg lauk ni n possibility utk aku masak+ improve gulai ni sgt tggi sbb aku sgt2 suke gulai tempoyak! Lastly thanks to Pn. Nuraliyah Sallehah krn berkongsi resepi ;)

2 comments:

  1. ily..pembetulan dlm resepi mak aku tu..xperlu letak serai..

    hm, kenapa ye masam..? maybe tempoyaknya masam la.. biasanya aku masak gulai tempoyak ni tak (berapa) masam.. gula mmbantu rasa spy jadi manis sikit..

    ily, kalau tgk gmbr ko tu, gulai tu mcm trlebih air (atau kurang tempoyak).. tp, mcm aku kata la, ikut selera memasing.. kalau suka cair2 pun ok je, tp kalau aku buat, kasi pekat sikit lagi..

    tq krn sudi mncuba resepi ini.. resepi turun temurun dr nenek aku kpd mak aku dan seterusnya kpd aku, dan akhirnya kpd ko.. hehe..

    ReplyDelete
  2. hehe...aku rs tempoyak yg aku bli masam kot, sbb blk jhr ni dok mkn tempoyak yg maklong aku wat: manis & x masam pun! aku da lame x mkn gulai tempoyak, tu yg xleh nk agak kuah aku tu da cukop pekat atau x..tq anyway...bertambah 1 lg resipi utk dimasak lps ni =p

    ReplyDelete